Are you in the right place?
Select country

Husqvarnas X-TORQ® tvåtaktsmotor

Motorn är hjärtat i alla bensindrivna produkter. Därför är det viktigt att man har en välutvecklad och bra konstruktion på motorn. Husqvarnas X-TORQ® motor är en tvåtaktsmotor för handhållna maskiner, till exempel motorsågar och röjsågar. Fördelen med tvåtaktsmotorn är att det är en enklare konstruktion än fyrtaktsmotorn, den har låg vikt och god potential till hög effekt. 

I texten kommer vi att gå igenom hur en tvåtaktsmotor fungerar. Vi kommer beröra följande:
  1. Komponenter
  2. Funktion
  3. Hur X-TORQ® skiljer sig mot en konventionell tvåtaktsmotor
  4. Top 3 fördelar med X-TORQ®

Hur fungerar en tvåtaktsmotor - komponenter

För att förstå tvåtaktsmotorns funktion behöver vi först se vilka komponenter motorn består av.
En tvåtaktsmotor består i huvudsak av fyra komponenter: vevhus, vevaxel, cylinder och kolv. 

Vevhus

Vevhus
Vevhuset är den komponent som hela motorn är byggd runt. På en tvåtaktsmotor har vevhuset tre huvudfunktioner: 

  1. Stabilt lager
    Leverera stabila lagerfästen till vevaxeln.
  2. Spolningspump
    Vevhuset fungerar som spolningspump för tvåtaktsmotorer. Bränsle/-luftblandningen sugs in i vevhuset och tvingas genom spolningsportarna upp i förbränningskammaren.
  3. Fästen
    Den fyller även en funktion som fäste. På en motorsåg fäster man svärdet, kedjan och dess handtag i vevhuset.

Vevaxel
Vevaxel
Vevaxelns syfte är att omvandla kolvens upp- och nedåtrörelse till rotation för att omvandla den kraft som genereras i cylinderns förbränningskammare till rotationsmoment vid motorns utgående axel. 
Vevaxelns konstruktion:
  • Vevaxeln kan byggas i ett stycke eller monteras från flera delar
  • Vevaxlar i ett stycke
    Vevaxlar i ett stycke används normalt i låghastighetsmotorer med lägre krav på precision och vibrationsnivåer.
  • Vevaxlar av flera delar
    Vevaxlar som består av flera delar används normalt i Husqvarnas handhållna produkter. En tredelad vevaxel är den vanligaste.

Vevstake
Vevstake
Vevstakens uppgift är att koppla samman vevaxeln med kolven. Vevstaken har en liten ände som är ansluten till kolven och en stor ände som är ansluten till vevaxeln.
Mellan vevtappen och vevstaken sitter ett lager som är utformat efter motorns effekt och varvtal.

Cylinder
Cylinder
Cylindern är en behållare där bränsle/-luftblandningen samlas och antänds av en gnista från tändstiftet. Antändningen gör att kolven rör sig uppåt och nedåt i cylindern och utgör en kraft som driver motorns aggregat. I en motorsåg driver den skärutrustningen.
Cylindern kan monteras på flera olika sätt. Det vanligaste för Husqvarnas motorsågar är en vertikalt monterad cylinder. 

Vissa modeller har en horisontellt monterad cylinder, det finns oftast i de allra lättaste motorsågsmodellerna. Till exempel arboristsågarna. 

Kolv
Kolv
Husqvarnas motorsågar och röjsågar använder motorer med både en och två kolvringar. 

Fördelar med en kolvring:
  1. Mindre friktionsförlust
  2. Mindre vikt
  3. Lägre vibrationsnivå
  4. Högre effekt och varvtal
Fördelar med två kolvringar:
  1. Kräver mindre service och underhåll
  2. Bränslesnålare
  3. Högre tolerans för felaktig funktion

Funktionen

Tvåtaktsmotorn består av två slag, uppåtslaget och nedslaget. Motorn kan arbeta enligt två principer: korsspolning eller slingspolning. 
Slingspolning är den vanligaste metoden. Kolven är i det fallet helt plan eller konvex. Normalt har cylindern två överföringskanaler som sitter en på var sida om avgasporten. 
Funktionen är näst intill densamma för korssplning med undantag för bränsleflödets riktning.

Uppåtslag tvåtaktsmotor
Uppåtslaget
I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. 
Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern.

I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. 
Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern.



Nedåtslag tvåtaktsmotor
Nedåtslaget
På nedåtvägen öppnar kolven avgasporten och det brända bränslet trycks ut genom avgrasröret. På vägen ner komprimeras den nya bränsle/-luftblandningen som inkom vid uppåtslaget.
Spolportarna öppnas och bränsle/-luftblandningen rör sig upp i förbränningskammaren ovanför kolven. När kolven når den nedre dödpunkten rör den sig tillbaka genom cylindern och stänger spolningsportarna och avgasporten. Vid fortsatt stigning komprimerar kolven bränsle/-luftblandningen ovanför den. 
Cykeln upprepas och motorn fungerar.

Tvåtaktscykel
Tvåtaktsmotor cykel illustrerad
Källa: Grabcad


Skillnad med Husqvarnas X-TORQ® teknik

X-Torq motorfunktion
När vi vet principen för en konventionell tvåtaktsmotor så kan vi förklara vad skillnaden med Husqvarnas X-TORQ® motor är.
Under uppåtslaget i Husqvarnas X-TORQ® motor kommer ren luft in genom cylinderns kanaler och när kolven trycks nedåt av den antända bränsle/-luftblandningen tvingas avgaserna ut ur vevhuset av en barriär av ren luft, innan den nya bränsle/-luftblandningen kommer in i förbränningskammaren.

Motorn bränner därför bränsle/-luftblandningen i motorn mer effektivt än en vanlig tvåtaktsmotor. Det innebär mer effektiv användning av bränslet och minskad bränsleförbrukning, lägre avgasutsläpp och högre prestanda


Top 3 fördelar med Husqvarnas X-TORQ® motor

X-TORQ® är en välbeprövad och patenterad motorteknik från Husqvarna. De främsta fördelarna är:
  • Maximalt effektuttag, även vid lägre varvtal
  • Bränsleeffektiv, upp till 20% lägre bränsleförbrukning
  • Uppfyller de tuffaste miljökraven, upp till 80% lägre utsläpp

Upptäck produkter med X-TORQ® motor

Husqvarna 543 XP® Motorsåg
  • 43.1cm³ / 2.2kW / 4.5kg
  • 0.325'' & liten svärdsinfästning
  • X-TORQ®
6990 kr 7890 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP G Mark II Motorsåg 15
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
  • 15'' .325'' 1.3mm
  • Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP G Mark II Motorsåg 13
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
  • 13'' .325'' 1.3mm
  • Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP Mark II Motorsåg 15
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
  • 15'' 0.325'' 1.3mm
  • AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
Köp
Husqvarna 562 XPG Mark II Motorsåg (Endast motorkropp)
  • 59.8 cm³ / 3.5kW / 6.1kg
  • 3/8'' C85
  • AutoTune™ 3.0
13490 kr 14900 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP Mark II Motorsåg 13
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
  • 13'' .325'' 1.3mm
  • AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP G Mark II Motorsåg 13 Triobrake™
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
  • 13'' .325'' 1.3mm
  • Handtagsvärme & Triobrake™
9419 kr 12600 kr
I lager
Köp
Husqvarna 572 XP Motorsåg
  • 70.6cm³ / 4.3kW / 6.6kg
  • 3/8'' & stor svärdsinfästning
  • AutoTune™
11900 kr
9667331-01
Tillfälligt slut
Reservera

Läs fler inlägg

Husqvarnas X-TORQ® tvåtaktsmotor

Motorn är hjärtat i alla bensindrivna produkter. Därför är det viktigt att man har en välutvecklad och bra konstruktion på motorn. Husqvarnas X-TORQ® motor är en tvåtaktsmotor för handhållna maskiner, till exempel motorsågar och röjsågar. Fördelen med tvåtaktsmotorn är att det är en enklare konstruktion än fyrtaktsmotorn, den har låg vikt och god potential till hög effekt. 

I texten kommer vi att gå igenom hur en tvåtaktsmotor fungerar. Vi kommer beröra följande:
  1. Komponenter
  2. Funktion
  3. Hur X-TORQ® skiljer sig mot en konventionell tvåtaktsmotor
  4. Top 3 fördelar med X-TORQ®

Hur fungerar en tvåtaktsmotor - komponenter

För att förstå tvåtaktsmotorns funktion behöver vi först se vilka komponenter motorn består av.
En tvåtaktsmotor består i huvudsak av fyra komponenter: vevhus, vevaxel, cylinder och kolv. 

Vevhus

Vevhus
Vevhuset är den komponent som hela motorn är byggd runt. På en tvåtaktsmotor har vevhuset tre huvudfunktioner: 

  1. Stabilt lager
    Leverera stabila lagerfästen till vevaxeln.
  2. Spolningspump
    Vevhuset fungerar som spolningspump för tvåtaktsmotorer. Bränsle/-luftblandningen sugs in i vevhuset och tvingas genom spolningsportarna upp i förbränningskammaren.
  3. Fästen
    Den fyller även en funktion som fäste. På en motorsåg fäster man svärdet, kedjan och handtag i vevhuset.

Vevaxel
Vevaxel
Vevaxelns syfte är att omvandla kolvens upp- och nedåtrörelse till rotation för att omvandla den kraft som genereras i cylinderns förbränningskammare till rotationsmoment vid motorns utgående axel. 
Vevaxelns konstruktion:
  • Vevaxeln kan byggas i ett stycke eller monteras från flera delar
  • Vevaxlar i ett stycke
    Vevaxlar i ett stycke används normalt i låghastighetsmotorer med lägre krav på precision och vibrationsnivåer.
  • Vevaxlar av flera delar
    Vevaxlar som består av flera delar används normalt i Husqvarnas handhållna produkter. En tredelad vevaxel är den vanligaste.

Vevstake
Vevstake
Vevstakens uppgift är att koppla samman vevaxeln med kolven. Vevstaken har en liten ände som är ansluten till kolven och en stor ände som är ansluten till vevaxeln.
Mellan vevtappen och vevstaken sitter ett lager som är utformat efter motorns effekt och varvtal.

Cylinder
Cylinder
Cylindern är en behållare där bränsle/-luftblandningen samlas och antänds av en gnista från tändstiftet. Antändningen gör att kolven rör sig uppåt och nedåt i cylindern och utgör en kraft som driver motorns aggregat. I en motorsåg driver den skärutrustningen.
Cylindern kan monteras på flera olika sätt. Det vanligaste för Husqvarnas motorsågar är en vertikalt monterad cylinder. 

Vissa modeller har en horisontellt monterad cylinder, det finns oftast i de allra lättaste motorsågsmodellerna. Till exempel arboristsågarna. 

Kolv
Kolv
Husqvarnas motorsågar och röjsågar använder motorer med både en och två kolvringar. 

Fördelar med en kolvring:
  1. Mindre friktionsförlust
  2. Mindre vikt
  3. Lägre vibrationsnivå
  4. Högre effekt och varvtal
Fördelar med två kolvringar:
  1. Kräver mindre service och underhåll
  2. Bränslesnålare
  3. Högre tolerans för felaktig funktion

Funktionen

Tvåtaktsmotorn består av två slag, uppåtslaget och nedslaget. Motorn kan arbeta enligt två principer: korsspolning eller slingspolning. 
Slingspolning är den vanligaste metoden. Kolven är i det fallet helt plan eller konvex. Normalt har cylindern två överföringskanaler som sitter en på var sida om avgasporten. 
Funktionen är näst intill densamma för korssplning med undantag för bränsleflödets riktning.

Uppåtslag tvåtaktsmotor
Uppåtslaget
I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. 
Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern.

I cylindern rör sig kolven uppåt när den har passerat den nedre dödpunkten. Då bildas ett vakuum i vevhuset, när kolven öppnar insugsporten dras nytt bränsle från förgasaren in i vevhuset. Det fortsätter så länge kolven är på väg uppåt i cylindern och även en stund efter att den passerat den övre dödpunkten på grund av trögheten i det nya bränslet som flödar in. 
Precis innan kolven når sitt övre dödpunktsläge ger tändstiftet en gnista som antänder det nya bränslet ovanför kolven. Trycket som uppstår vid förbränningen tvingas kolven nedåt i cylindern.



Nedåtslag tvåtaktsmotor
Nedåtslaget
På nedåtvägen öppnar kolven avgasporten och det brända bränslet trycks ut genom avgrasröret. På vägen ner komprimeras den nya bränsle/-luftblandningen som inkom vid uppåtslaget.
Spolportarna öppnas och bränsle/-luftblandningen rör sig upp i förbränningskammaren ovanför kolven. När kolven når den nedre dödpunkten rör den sig tillbaka genom cylindern och stänger spolningsportarna och avgasporten. Vid fortsatt stigning komprimerar kolven bränsle/-luftblandningen ovanför den. 
Cykeln upprepas och motorn fungerar.

Tvåtaktscykel
Tvåtaktsmotor cykel illustrerad
Källa: Grabcad


Skillnad med Husqvarnas X-TORQ® teknik

X-Torq motorfunktion
När vi vet principen för en konventionell tvåtaktsmotor så kan vi förklara vad skillnaden med Husqvarnas X-TORQ® motor är.
Under uppåtslaget i Husqvarnas X-TORQ® motor kommer ren luft in genom cylinderns kanaler och när kolven trycks nedåt av den antända bränsle/-luftblandningen tvingas avgaserna ut ur vevhuset av en barriär av ren luft, innan den nya bränsle/-luftblandningen kommer in i förbränningskammaren.

Motorn bränner därför bränsle/-luftblandningen i motorn mer effektivt än en vanlig tvåtaktsmotor. Det innebär mer effektiv användning av bränslet och minskad bränsleförbrukning, lägre avgasutsläpp och högre prestanda


Top 3 fördelar med Husqvarnas X-TORQ® motor

X-TORQ® är en välbeprövad och patenterad motorteknik från Husqvarna. De främsta fördelarna är:
  • Maximalt effektuttag, även vid lägre varvtal
  • Bränsleeffektiv, upp till 20% lägre bränsleförbrukning
  • Uppfyller de tuffaste miljökraven, upp till 80% lägre utsläpp

Upptäck produkter med X-TORQ® motor

Husqvarna 543 XP® Motorsåg
  • 43.1cm³ / 2.2kW / 4.5kg
  • 0.325'' & liten svärdsinfästning
  • X-TORQ®
6990 kr 7890 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP G Mark II Motorsåg 15
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
  • 15'' .325'' 1.3mm
  • Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP G Mark II Motorsåg 13
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.5kg
  • 13'' .325'' 1.3mm
  • Handtagsvärme
9479 kr 12300 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP Mark II Motorsåg 15
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
  • 15'' 0.325'' 1.3mm
  • AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
Köp
Husqvarna 562 XPG Mark II Motorsåg (Endast motorkropp)
  • 59.8 cm³ / 3.5kW / 6.1kg
  • 3/8'' C85
  • AutoTune™ 3.0
13490 kr 14900 kr
I lager
Köp
Husqvarna 550 XP Mark II Motorsåg 13
  • 50.1cm³ / 3kW / 5.3kg
  • 13'' .325'' 1.3mm
  • AutoTune™
8869 kr 11500 kr
I lager
Köp

Läs fler inlägg

Logga in